Rapport från Kommunstyrelsen 3 maj.

KS 210503

I måndags var vi på plats, jag, Britt-Mari Bardon som ordinarie och Anna Söderblom som ersättare framför våra skärmar, för att som representanter för Vänsterpartiet Norrtälje genomföra maj månads Kommunstyrelsemöte. Dagordningen var hanterbar med 18 punkter. Jag tar här upp de ärenden där vi agerade. Om man vill läsa alla ärenden finns de här.

Alla våra protokollsanteckningar i sin helhet finns på          den  här sidan.

Ärende 5 Detaljplan för kvarteret Fartyget i Norrtälje hamn. Vi yrkade bifall med följande protokollsanteckning.

Det här är i stort en bra detaljplan men lite mager med tanke på miljöaspekterna. Byggnadernas tak bör förberedas med teknik för förnybara energikällor. Vi tycker att det ska ställas krav på detta redan i markanvisningen.

I avsnittet ”El och uppvärmning” nämns överhuvudtaget ingenting om förnybar energi som ett alternativ samt att det går att bygga på ett mer passande sätt för att minska energianvändning till uppvärmning. Passivhus är ett exempel på detta.

Vi förordar också en mer blandad bostadsform med bostadsrätter och hyresrätter för att på så vis få en mer blandad befolkningsgrupp i hamnen.

Ärende 6 Godkännande av projektplan för kvarteret Jupiter, ett parkeringshus på parkeringen i början av Posthusgatan.

Här deltog vi inte i beslutet och lämnade en protokollsanteckning med följande motivering.

Vänsterpartiet i Norrtälje förordar ett bilfritt centrum. Vi är dock medvetna om att vi bor i en vidsträckt kommun men en bristfällig lokaltrafik så många behöver använda bilen till staden. Vi efterfrågar andra lösningar, förslagsvis att man bygger något genomtänkt parkeringsalternativ strax utanför stadskärnan så att det fortfarande är möjligt att promenera till centrum.

Ärende 7 Remissvar angående en utredning om strandskyddet.

Vi deltog inte i beslutet och inkom med en protokollsanteckning.

Ärendet handlar om att kommunen vill vara mer generös med strandnära boende, speciellt vid mindre vattendrag och på skärgårdsöar.  Vi motsätter oss detta då vi riskerar att en uppluckring av strandskyddet innebär att det kommer att byggas alldeles inpå mindre sjöar och vattendrag. Vi hävdar att den ursprungliga andemeningen med strandskyddet som infördes för att gynna allmänhetens möjlighet att komma åt fria stränder för promenader, bad och fiske fortfarande är aktuell. Vi håller också med Naturskyddsföreningen som i sitt remissvar föreslår att strandskyddet utökas med ett tredje syfte som innebär att strandskyddet även är till för att skydda mot negativa förändringar i klimatfrågan.

Ärende 8 Vattentjänster på Löparö

Vi deltog inte i beslutet och lämnade in en protokollsanteckning.

Vi gjorde det här ärendet ”större” och påtalar att vi är en skärgårdskommun och då ska det finnas vatten och avlopp i någon form för de fastboende på våra öar.

Ärende 10 Uppsnyggning av Södra berget.

Vi yrkade bifall till beslutet men påtalade behovet att se över tryggheten i skateparken. Idag är platsen mörk och upplevs som otrygg.

Ärende 14 Integrationsstrategi för Norrtälje kommun.

Vi deltar inte i beslutet och lägger en protokollsanteckning.

Det här är ett förskräckligt förslag med rasistiska förtecken. Inget för oss. Förslaget är en ideologisk pappersprodukt. Det som behövs för att främja integration och för att stävja utanförskap i alla dess former är arbete och tillgång till bostad som ligger på rimligt avstånd från jobb, skola och förskola.

Vi yrkade bifall till socialdemokraternas förslag att använda Integrationsstrategin från 2017 som är mer välkomnande och skriven i positiv anda. Även Miljöpartiet yrkade bifall till detta.

Ärende 15 Nämndinitiativ från Sverigedemokraterna om uppräkning av ersättningen till Grindstugan.

Vi röstade emot och kom istället med ett eget ”bredare förslag” till Gindstugan.

Förslag

1. Uppräkning av ersättningen baserat på det faktiska antalet besökare.
  2. Personligt ombud till de besökare som så önskar. Dessa ombud kan bistå med hjälp så att gästerna får de rättigheter de är berättigade till.
  3. Se över hur vi ska kunna dela ut matlådor till de besökande.

Vid datorn Britt-Mari Bardon, gruppledare och ledamot i kommunstyrelsen