Senaste Nytt

Inga nedskärningar i välfärden – Vänsterpartiet ger full täckning till sjukvården och omsorgen i tilläggsbudgeten

Norrtälje behöver en stark välfärd. Det är Vänsterpartiets prioritet eftersom välfärden är grundfundamentet i ett starkt och rättvist samhälle. Vi täpper därför till högerstyrets underskott och ger som enda parti full täckning till sjukvården och omsorgen i KSON.

Högerstyrets budget ger KSON ett underskott om 89,7 mnkr. Det är oacceptabelt och kommer att drabba hälso-, sjukvård och omsorg hårt. Särskilt graverande är att de skjuter till noll kronor trots att de prisindex som högerstyret baserade sin junibudget på har visat sig felaktiga och för låga, säger Anna Söderblom, gruppledare (V).

Vänsterpartiet satsar även mer än styret på Utbildningsnämnden, Barn- och skolnämnden, Socialnämnden och Kultur- och fritidsnämnden. Det ekonomiska utrymmet finns genom att lägga en budget med endast ett litet överskott.

Vi prioriterar alltid vanligt folks trygghet och välfärd. Arbetar- och medelklassen ska inte behöva ta smällen varje gång. Välfärden måste istället förstärkas och under lågkonjunkturen behöver varje krona användas för att trygga vardagen för kommunens invånare, säger Jessica Hilwëyn gruppledare (V).

Vänsterpartiet är kritiskt till att styret lägger en åtstramningsbudget mitt under brinnande lågkonjunktur och uppmanar dem att anpassa sig till verkligheten där många människor och familjer redan befinner sig i en tuff situation.

Hela Vänsterpartiets tilläggsbudget här.