Rapport av Britt-Mari Bardon från senaste kommunstyrelsen

Rapport från Kommunstyrelsen Norrtälje 1/2-21

I måndags var det Kommunstyrelse sammanträde och det är nu 100% digitalt. Jag, Britt-Mari Bardon, ordinarie ledamot för Vänsterpartiet Norrtälje satt hemma hos mig på Väddö tillsammans med vår politiska sekreterare Helén. Anna Söderblom, min ersättare i KS hade möte med Barn och skolnämnden  och hann inte till oss men hon deltog även hon digitalt och vi kunde hålla bra kontakt under mötet med hjälp av många olika skärmar och system. Pappersluntan med handlingar var ca 5 cm tjock och då saknades ändå några ärenden. Alla som är intresserade kan hitta handlingar på Norrtälje kommuns hemsida. Jag kommer att ge er en kort sammanfattning på de ärenden vi hade åsikter om.

Såhär ser ett Coronaanpassat kommunstyrelsesammanträde ut… två personer på plats med avstånd, en tredje via en sorts länk och hela mötet via en annan länk! (och vi räknade till inte mindre än 7 stycken skärmar!)

För den som är nyfiken så finns allt att läsa här men jag ger en liten kort sammanfattning nedan av de ärende  vi agerade på.

• 5 Detaljplan i N-Tälje hamn.

Vi yrkade bifall med en protokollsanteckning.

I utbyggnadsstrategin för Norrtälje hamn står det att ”I Norrtälje hamn ska det eftersträvas lokal energiproduktion. Installation av solceller och/eller solfångare bör finnas på de flesta byggnader i området. Detta bör beaktas redan under utformningen av byggnaderna så att dessa installationer integreras i gestaltningen”. Vi har så här långt, efter tre färdigställda större byggnader inte kunnat se vare sig solceller eller solfångare på dessa. På de illustrationer som finns för området är det endast ett fåtal byggnader som har solceller och/eller solfångare. Betydligt fler byggnader än så bör ha solceller och/eller solfångare. Det här är något som vi är ytterst angelägna att framhålla vikten av då det är en del i det omställningsarbete som hela samhället bör vara involverade i.

• 7 Verksamhetsplan för kommunstyrelsen.

Deltog inte i beslutet då Vänsterpartiet vi har en egen budget och gör andra  prioriteringar än Alliansstyret.

• 8 Internkontrollplan för kommunstyrelsen.

Bifall till ärendet men vi hade några frågor kring hög riskskattning på fem  punkter i matrisen.

• 9: Överenskommelse mellan Region Stockholm, Norrtälje kommun och Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje avseende stärkt styrning och ekonomiska förutsättningar för kommunalförbundet under perioden 2021-2023

Vänsterpartiet deltog inte i beslutet och lämnade följande protokollsanteckning:

Vi i Vänsterpartiet ser positivt på de förändringar som skett i förslaget till överenskommelse mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun kring Norrtäljemodellen i förhållande till det förslag som lades på bordet i december 2020. Förslaget innehåller en hel del förbättrade förutsättningar för Kommunalförbundet för sjukvård och omsorg i Norrtälje och Norrtäljemodellen, till exempel ett tydligare samrådsförfarande med direkt återrapportering till region- respektive kommunstyrelse samt möjligheter för kommunalförbundet att på ett annat sätt kunna ställa krav på stöd från Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Verksamheten som kommunalförbundet ansvarar för motsvarar en betydande del av kommunens budgetpost, men bara en marginell del av regionens budget. För oss i kommunen är det mycket viktigt att demokrati och insyn över denna verksamhet är tydlig och att vi vet hur vi ska agera för att påverka innehållet.

Överenskommelsen innehåller dock fortfarande en del skrivningar som behöver förtydligas och/eller förändras enligt vår mening.

En årlig uppräkning på 2,5% är positiv i den bemärkelse att den garanterar en uppräkning som verksamheten vet om i förväg och kan räkna med. Å andra sidan kan vi inte veta om detta är tillräckligt för att ens täcka löneökningar. Vi hade velat formulera det som minst 2,5 % uppräkning per år.

Den utredning som gjordes under förra året visade att verksamheten i Norrtälje hade ett behov av 109,5 miljoner kronor ytterligare. Nu skjuter regionen till 55 miljoner kronor och sedan tillkommer extra medel från kommun och region för att klara uppskjuten vård. I dessa beräkningar har inte hänsyn till kommunens demografi tagits, till exempel vid fördelning av läkemedelsförmånen. Det är en fråga som Vänsterpartiet lyft och som hela direktionen är överens om måste ses över. Vänsterpartiet har i sina Sthlms-regions och Norrtälje kommun budgetar sammantaget över 150 miljoner kronor extra. Vi tror att en tillräcklig finansiering är särskilt viktig nu när kommunalförbundet själva kommer att få reglera sina underskott utan kostnadstäckningsbidrag från medlemmarna Norrtälje kommun och Region Stockholm. Det är en viktig förändring av förbundsordningen som vi måste vara medvetna om.

Vi behöver bevaka hur samråd och rapportering kommer att ske, så att det verkligen blir en ökad tydlighet och öppenhet och att kommunalförbundets verksamhet diskuteras i såväl kommunstyrelsen som regionstyrelsen. Rapportering får inte ske med endast protokoll som meddelas i en meddelandepärm där ledamöterna själva får leta rätt på information. Beslutsordningen kring denna överenskommelse visar på behovet av denna tydlighet, då representanter i kommunalförbundets direktion inte ens tagit del av förslag till överenskommelse då den behandlas i kommunstyrelsen.

Vi ser också en del otydligheter i vilka beställningar som kommer att köpas in från HSF och vad detta kommer att kosta kommunalförbundet. Vi anser att det är viktigt att det är kommunalförbundet själva som avgör vilka tjänster man vill köpa in och att detta får regleras i medlemsbidraget.

• 23 Yttrande gällande anläggning av ny dragning av en delsträcka av väg 77

Bifall till förslaget med följande korta protokollsanteckning.                                                                                                                             Vi tycker att de har fått med det mesta i yttrandet men vill påtala att Trafikverket måste räkna med en förlängning av Roslagsbanan till Rimbo.

• 32 Motion från Socialdemokraterna om fler pendlarparkeringar i kommunen.

Vi yrkade bifall till motionen med protokollsanteckningen som följer:

Det behövs även pendlarparkering i Gottröra, som det är nu används   församlingshemmets och kyrkans parkering.

Trots många ärenden gick mötet förhållandevis snabbt, de flesta har nu blivit vana vid att mötas digitalt så det är inte så mycket krångel med system och uppkopplingar som det var i början.

Vid datorn,

Britt-Mari Bardon