Hemlösheten i Norrtälje kommun

Enligt socialtjänstens egen utredning från 2020 har vi:

• 23 personer som är akut hemlösa. Enligt Socialstyrelsens definition räknas uteliggare och människor som övernattar på akutboenden, härbärge, skyddat boende eller jourboende hit. 3 av dessa är kvinnor, och därmed extra utsatta.
  • 16 individer befinner sig på stödboende eller institution som hen ska lämna inom tre månader men har ingen bostad att flytta till.
  • I socialtjänstens boendelösningar, t ex försökslägenheter, träningslägenheter och sociala kontrakt, finns 436 personer, 349 vuxna och 86 barn. 12 av de vuxna bodde i träningslägenhet kopplad till öppenvården.
  • 54 av de med försörjningsstöd bor tillfälligt, kortare än 3 månader, med eller utan kontrakt hos någon de känner eller som inneboende eller i andra hand hos någon privatperson.

Vi hade alltså 529 hemlösa i Norrtälje kommun förra året. Varav ca 17% var barn, nästan en femtedel av de hemlösa! Vi kan dessutom lägga till de 251 personer med försörjningsstöd som har andrahandskontrakt som löper längre än 3 månader. Hur många som hyr i andrahand totalt i kommunen har vi inte kunnat hitta något statistiskt underlag för.

Vad säger lagen och regeringsformen?

Enligt Socialtjänstlagen har varje kommuns socialtjänst “det yttersta ansvaret för att enskilda får det stöd och den hjälp som de behöver. Detta innebär ingen inskränkning i det ansvar som vilar på andra huvudmän.” Boende lyfts fram som en social rättighet både i FN-deklarationen (artikel 25) och i regeringsformen 1 kap. 2 § första stycket. Den senare säger: ”Det skall särskilt åligga det allmänna att trygga rätten till hälsa, arbete, bostad och utbildning samt att verka för social omsorg och trygghet.”

Kommunens eget bostadsbolag har i sina ägardirektiv de här skrivelserna: “bolaget har ett samhällsuppdrag och som allmännyttigt kommunalt bostadsaktiebolag förväntas bolaget i skälig omfattning tillhandahålla bostäder för alla invånare.” Samt vidare: “ Bolaget ska visa på konkreta förslag till hur behovet för hyresbostäder ska kunna tillfredsställas i kommunen. Bolaget ska genom sin långsiktighet kunna bygga hyresbostäder även när marknaden inte löser situationen.” Enligt Roslagsbostäder själva är den genomsnittliga kötiden för att få en bostad som följer: Norrtälje: ca 12 år, Rimbo: ca 9 år och Hallstavik: ca 6 år. Hur ska människor som inte kan köpa sin lägenhet eller hus ha en möjlighet att kunna kunna flytta hit eller byta boende?

Vi anser inte att vi i Norrtälje kommun uppfyller vårt uppdrag, vare sig som stat eller kommun, vare sig till FN:s deklaration art. 25, regeringsformen eller vårt eget bostadsbolags egna ägardirektiv. Detta måste ändras.

Vi i Vänsterpartiet Norrtälje vill:

• Verka för att en kommunal bostadsförmedling etableras med möjlighet att ge förtur för vissa särskilda skäl som skilsmässa och trångbodda barnfamiljer.
  •  Se över de ekonomiska villkoren för de kommunala bolagen.
  •  Verka för att nya idéer för byggande av billiga hyresrätter prövas, exempelvis Göteborgs-modellen där hyran bestäms i förväg och byggföretagen tävlar med kvaliteten.
  •  Hålla boendekostnaderna nere genom användning av tomträttsinstitutet, vilket innebär att kommunen behåller marken i sin ägo.
  •  Verka för ökad andel hyresrätter.
  •  Verka för att människor med psykiska eller sociala handikapp inte ska kunna vräkas på ekonomiska grunder.
  •  Verka för att personer utsatta för våld i nära relationer ska garanteras ett tryggt boende.