Marknadshyror- hur mycket höjning kommer det att bli i Hallstavik eller Rimbo?

Den 25 mars presenterade Hyresgästföreningen en ny rapport som visar att hyresnivåerna i Stockholm kan öka med 52 procent om marknadshyror införs. ”Rena skräcksiffror”, menar Vänsterpartiets oppositionsborgarråd i Stockholm Clara Lindblom.

Det är konsultföretaget Ramboll som på uppdrag av Hyresgästföreningen har beräknat vad hyresnivåerna skulle bli i ett scenario med marknadshyror. Deras uträkning visar på höga hyreshöjningar i Stockholms stad. Hyresnivåerna skulle i genomsnitt öka med 52 procent.

Rapporten visar att den relativa ökningen skulle bli som störst på Norrmalm, där den genomsnittliga månadshyran beräknas öka med 87 procent. Men marknadshyror skulle även resultera i stora ökningar i ytterstadsområden såsom Skarpnäck och Hägersten-Älvsjö med 60 respektive 50 procent. Även där de relativt sett minsta ökningarna skulle ske, bland annat i Spånga-Tensta, så handlar det om ökningar på 23 procent. Frågan är nu, hur stor skulle ökningen bli i till exempelvis Hallstavik?

Införandet av marknadshyror i nyproduktion är en del av januariavtalet och ett betänkande är beräknat att läggas fram den 31 maj i år.

– Om vissa nybyggda lägenheter får såhär höga hyror kommer det att pressa upp alla hyror, även i gamla hus. De politiska partier som driver den här frågan, framförallt Centerpartiet och Liberalerna, är svaret skyldiga hur folk ska ha råd att bo.

-Tak över huvudet borde ses som en självklar rättighet, inte en lyxvara, vi är mycket oroliga över hur det här med marknadshyror skulle påverka Norrtälje Kommun där vi redan nu har en problematisk boendemarknad med väldigt lång kö i vårt eget bolag Roslagsbostäder säger Vänsterpartiet Norrtälje Ordförande Stefan Grath