Skip to main content

Första majtal 2026 Catarina Wahlgren

Publicerad: 1 maj 2026

Kamrater, mötesdeltagare

Fotograf Fredrik Cederberg

Första maj ska stråla mera klar. Låt den här dagen bli den vändning vårt land och vår värld så väl behöver. Vi samlas här idag, på första maj, inte bara för att hedra historien – utan för att stärka varandra och för att knyta de band av solidaritet som alltid burit oss framåt. Vi samlas här för att agera motståndsrörelse till den högerradikalisering som sveper över världen, Sverige och Norrtälje kommun. Vi samlas här för att vi är på din sida.

Vi är på din sida i en tid där den yttersta högern flyttar fram positionerna. Då det gemensamma som vi tagit för givet ifrågasätts och misstänkliggörs. Vi är på din sida i tid av krig och kris vi bygger en robust motståndsrörelse.

Robusthet byggs inte genom rädsla – den byggs genom trygghet. Genom en stark välfärd. Genom ett levande civilsamhälle. Genom människor som litar på varandra och som litar på samhället. Vi är på din sida.

Många delar av välfärden har under valfrihetens flagg monterats ner, bit efter bit. Privatiseringar har splittrat välfärden och köp- säljmodeller har gjort det omöjligt att fördela skattepengar på ett effektivt och rättvist sätt. Vi har idag ett system där vi inte kan besluta att vi vill ha små barngrupper med hög lärartäthet i förskolan, för vi har nationellt beslutat ersättningssystem som premierar stora barngrupper, få personal och små lokaler. Ju färre barn, desto större barngrupper. Hur sjukt är inte det? På de premisserna konkurrerar de kommunala förskolorna med de privata. För varje krona som läggs på de kommunala verksamheterna ska lika mycket gå till de privata, oavsett om behoven finns. Idag är 55% av förskolorna i kommunen privata.

Skattepengar fördelas inte på ett klokt sätt, vilket borde få varje rakryggad politiker att skygga. Men i stället har vi en regering som skyddar sina kompisar, skolägarna, koncerndirektörerna, miljardärerna som stoppar de pengar som borde gå till fler lärare i sina egna fickor. Där står vi på din sida. På barnens sida. Vänsterpartiet kommer att kämpa för att små barngrupper och hög lärartäthet i förskolan.

I vården ser vi hur nätläkare släppts fria att lura regioner på miljontals kronor genom att ge patienter tips om att vila och köpa plåster – när pengarna egentligen borde ha gått till att säkra vården för de svårast sjuka. Andra vårdföretag har tagit betalt av regionen för att patienterna loggat sina måltider i en app. Eller för att hänvisa patienten till akuten. Sätten att fuska till sig skattepengar är oräkneliga.

Det är inte värdigt ett välfärdssamhälle.

Men det går att vända utvecklingen.

I Region Stockholm har vi börjat ta steg för att ställa om vårdvalssystemet – för att få bättre kontroll, högre kvalitet och mer jämlik vård. När mittenstyret tog över efter förra valet, och vi blev samarbetsparti, hade Moderaterna styrt Region Stockholm i 16 år och vi hade över 40 olika vårdval. Det är flest i landet och Halland som kom efter Stockholm hade sex vårdval. Under mandatperioden har vi avvecklat och ställt om vårdval, med start i de som fungerade allra sämst. De som var dyra, erbjöd många möjligheter att fuska med ersättningar och dessutom inte gav patienterna mer eller bättre vård. Ett av de vårdval som ställs om nu första juni är vårdval primär hörselrehabilitering, ett vårdval där företaget som gör hörselundersökningen också har kunnat lura på patienterna sina egna svindyra hörapparater och undanhållit för patienterna att de kunnat få lika bra hjälpmedel subventionerat av regionen. Patienter har alltså kunnat luras att betala 35000 kr i stället för 600 kr. Det är slut med det nu. Vi är på din sida.

Den enda röda linje vi hade egentligen när vi gick in som samarbetsparti var att inga nedskärningar skulle ske inom vården, inte på sjukhusen och inte i primärvården. Utöver det har vi arbetat för att förbättra arbetsmiljön för vårdpersonalen, för vi vet att en god arbetsmiljö är grunden för en god vård. Vi har startat Sveriges största projekt för kortare arbetstid som omfattar 1400 anställda inom sjukhusens operationsavdelningar. Vi har infört fria arbetsskor och 25% rabatt på SL-kort för regionens egna anställda. I Norrtälje gäller detta även för personal inom omsorgen och LSS.

Det här arbetet måste fortsätta, vi behöver fler händer inom vården och inom äldreomsorgen. Arbetsvillkoren inom äldreomsorgen måste förbättras och det är akut. Heltidsanställningar ska vara norm, det ska finnas tid för att gå på toaletten, det ska finnas en toalett att gå på och det ska finnas ett lunchrum att äta sin lunch i. Det är orimligt att personalen i hemtjänsten ska behöva kissa i skogen och äta sin lunch i bilen. Det är orimligt att omsorgsarbete ska klockas och ersättas på ackord. Du som arbetar i äldreomsorgen utför ett otroligt viktigt arbete och du måste få goda förutsättningar att göra det. Och som äldre ska du kunna vara trygg med att möta personal som inte är stressad och slutkörd, du ska mötas av värdighet och trygghet och kunna känna tillit till att samhället tar hand om dig. Vi är på din sida.

En svagare välfärd innebär en förlorad tillit, ett samhälle där var och en behöver kunna klara sig på egen hand. Där vi ska misstänka och ange vår granne. Detta samtidigt som att vardagen har blivit tuffare för många. Och att vi egentligen vet, att vi alla är svaga nån gång i livet. Det kunde lika gärna varit jag.

Allt har blivit dyrare. Högkostnadsskyddet för mediciner har höjts. Du med liten plånbok undviker att plocka ut dina mediciner. Den fria tandvården för unga har tagits bort och du hoppar över tandläkarbesök för att ha råd med något roligare. Det här är reformer som slår direkt mot din trygghet och hälsa. Utöver det har matpriserna gått upp, trots en tillfällig momssänkning, bensinpriser och hyror höjs. I Norrtälje kommun finns nästan 1500 barn som av Rädda barnen beskrivs som fattiga. Det påverkar hela deras liv, tillgång till mat och kläder och att kunna delta i fritidsaktiviteter med kompisar.

Vänsterpartiet vill vi driva en politik som skapar gemenskap i stället för klyftor. Vi är på din sida i det här.

I Norrtälje kommun gör vi skillnad genom att tillgängliggöra det som bygger livskvalitet. Fri entré på museum. Avgiftsfri kulturskola. Och genom Aktivitetsbanken, där det går att låna utrustning för en aktiv fritid – oavsett plånbok. Med ökade resurser till studieförbund och föreningsliv kan vi, tillsammans med civilsamhället, skapa möjligheter till ett rikt kulturliv och en meningsfull fritid i hela kommunen. Att delta i samhället ska inte ska vara en klassfråga. Det här är Vänsterpartiets politik. Vi är på din sida.

I höst är det val i Sverige, i Region Stockholm och i Norrtälje kommun. Många kallar det för ett ödesval. Vi har ett fascistiskt parti som blivit lovade att sitta i regering om högern vinner valet. Klyftorna i landet växer redan nu och olika världar formas – sida vid sida – för olika människor.

Igår firade mitt barn mösspåtagning inför studenten. En dag fylld av glädje, förväntan och framtidstro. Drömmar blandat med nyfikenhet och naturlig oro, saknad av klasskompisar och lärare som man egentligen var så himla trött på. Helt naturligt. Samtidigt finns det andra ungdomar i samma ålder som hämtas i sina skolor – för att utvisas ensamma, utan sin familj, till länder där de inte känner någon. En verklighet som känns som hämtad ur en skräckfilm, så overkligt, så rakt emot de värderingar många förknippat med det svenska.

Två unga sjuksköterskestudenter, Donja och Darya, som redan skickats till krigets Iran, medan deras föräldrar och lillasyster är kvar i Sverige. Regeringen låter hälsa att de inte är välkomna tillbaka. Och fler står på tur. Nyligen fick 21åriga Ayla sitt besked att hon skickas till Iran. Hennes tillstånd att studera och arbeta som undersköterska i Sverige upphör därmed.

Hittills har 92 ungdomar utvisats från Sverige för att de råkar fylla 18 år. Det har gått från att gängkriminella våldsverkare ska utvisas till att vem som helst kan utvisas, vem som helst med fel hudfärg, fel ursprung eller fel religion. Regler görs om i en rasande takt för att göra det möjligt att utvisa fler. Oavsett hur skötsam du är och hur du kommer att drabbas av utvisningen. Det finns inte längre några ömmande skäl.

Det är två verkligheter som existerar samtidigt. Det kan vara klasskamrater.

Två helt olika villkor för unga människor som borde få drömma om samma saker: ett jobb, en egen lägenhet, ett vuxenliv.

Vi har en regering som vill slita isär vårt samhälle, som vill slita isär oss, som vill inbilla oss att det finns ett vi och ett dom och att dom måste bort. Dom som måste bort är regeringen. Vi kan aldrig acceptera att de gör det här mot oss, mot dig, vi är på din sida.

Kamrater, det är vi som står här idag som är kärnan i den robusta motståndsrörelsen. Det är vi som bär idén om ett samhälle som håller ihop. Ett samhälle där ingen lämnas.

Och det är vi som kan göra skillnad.

Det är viktigt att vi organiserar oss inför valen i höst. Det är viktigt att vi står upp för demokrati och mänskliga rättigheter. Det är viktigt att vi tar strid – för välfärden, för jämlikheten, för framtiden. Och det är viktigt att vi får med oss många fler i motståndsrörelsen.

Vi ska prata med människor. Vi ska fråga hur drabbar det här dig? Tycker du att den här utvecklingen är rimlig? Vi ska berätta att ett annat samhälle är möjligt. Ett samhälle som är långsiktigt hållbart – för alla som lever här. Vi måste alla gå till valurnorna i höst, för kamrater, det samhället börjar med oss. Vi är på din sida.

 

 

 

Uppdaterad: 8 juni 2026