Skip to main content

Debatt Ge Rimbo en fungerande vårdcentral – nu

Publicerad: 15 maj 2026

V: Rimbos invånare ska inte behöva vänta på att en privat aktör eventuellt kan lösa en tillgänglig vårdcentral någon gång i framtiden. Politiken måste ta ansvar och låta det egna bolaget Tiohundra AB öppna en offentligt driven vårdcentral omgående.

Vårdcentralen i Rimbo får bottenbetyg i en nationell undersökning. Det kommer inte som en överraskning; invånarna i Rimbo har lyft problemen att komma fram och att få en tid under en ganska lång period nu. Klagomålen har tagits på allvar och Kommunalförbundet för sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) har tagit fram ett skarpt åtgärdsprogram som vårdgivaren har behövt genomföra. Trots det verkar det inte ha blivit några större förbättringar. Rimboborna väljer att lista sig i Norrtälje eller att helt enkelt uppsöka akutmottagningar eller kontakta nätläkare.

Det är inte så vården ska fungera. Vårdcentralen ska vara navet i sjukvården och alla invånare ska ha en vårdcentral som finns inom rimligt avstånd och som har tid att ta emot vid sjukdom eller oro. Vårdcentralerna finansieras med invånarnas skattepengar och förtroendevalda politiker har att se till att pengarna förvaltas väl och förser invånarna med tillgänglig vård. Det är politikernas ansvar, men ansvaret är svårt att fullfölja när vårdcentraler omfattas av ett statligt tvångsLOV.

LOV står för Lagen om Valfrihetssystem och är egentligen det största hotet mot invånarnas valfrihet vi har i landet. LOV ger privata aktörer rätt att etablera sig när och var de vill, och de får komma och gå som de önskar i vår välfärd. Därför fungerar inte möjligheten för politiken att planera och prioritera skattepengar och vårdbehov där det är som störst. Kommuner och regioner kan välja att använda LOV inom flera områden, till exempel är det vanligt inom hemtjänst, äldreboenden och i Region Stockholm inom flera olika vårdområden. Vårdcentraler och primärvård är det enda området där staten tvingar på LOV, så kallad tvångs-LOV.

Vårdcentraler kan alltså etablera sig var de vill, dock måste de uppfylla vissa krav, och om de inte gör det kan, i det här fallet KSON, avsluta sin finansiering av verksamheten. Detta har hänt, KSON sa till exempel upp avtalet med Citikliniken i Norrtälje centrum för inte så länge sedan. Patienterna måste dock tas om hand och erbjudas vård någon annan stans.

KSON är skyldiga att se till att det finns en fungerande primärvård i hela kommunen. En alltför stor tilltro till privata företag gör att det tar alldeles för lång tid att åtgärda och ersätta icke fungerande vård. I Vänsterpartiet anser vi att ansvariga politiker under en orimligt lång tid förlitat sig på att privata aktörer ska ta hand om Rimbobornas vårdbehov. Invånarna i Rimbo förtjänar fungerande vårdcentraler och det naturliga alternativet är att låta vårt eget bolag Tiohundra AB öppna vårdcentral i Rimbo omgående. På så sätt kan vi tillgodose att kvalitén hålls utan att ge privata aktörer flera chanser på invånarnas bekostnad.

Catarina Wahlgren, Vänsterpartiet i KSON och Region Stockholm

Niklas Bougt, Vänsterpartiet i KSON och Region Stockholm

Uppdaterad: 15 maj 2026