Rapport från Kommunstyrelsen

Kommunstyrelserapport 7/6-2021

Måndagen den 7/6 satt jag, Britt-Mari Bardon och Anna Söderblom, ledamöter för V Norrtälje i Kommunstyrelsen tillsammans med vår politiska sekreterare Helén Edling parkerade vid våra datorer för att delta i KS digitalt. Dagordningen var gedigen med 39 punkter.

Jag kommer bara att kommentera de ärenden som vi hade åsikter om. Hela dagordningen finns att se på Norrtälje kommuns hemsida.

Ärende 6
 Antagande av förslag till nya avfallsföreskrifter för Norrtälje kommun

Tyvärr utgick det här ärendet men det här är vår tänkta protokollsanteckning.

Protokollsanteckning Ärende 6. Antagande av förslag till nya avfallsföreskrifter för Norrtälje kommun.

Vi vill passa på att understryka vikten av att det ska gå att sopsortera även om en inte har bil, både grovsopor och förpackningar.

Det ska vara enkelt för medborgarna att leva klimatsmart. Vänsterpartiet tycker att kommunen ska vara en föregångare och slopa engångsartiklar, använda miljövänliga material och möjliggöra källsortering och återvinning. Service med hämtning av grovsopor ett par gånger om året bör återinföras och möjligheter till återvinning av förpackningar och papper bör finnas nära bostadsområden och inte kräva tillgång till bil.

 

Ärende 15
Yttrande till Trafikförvaltningen gällande trafikförändringar i SLtrafiken 2021/22

Protokollsanteckning Ärende 15. Yttrande till Trafikförvaltningen gällande trafikförändringar i SL-trafiken 2021/22 

Vi tycker generellt att yttrande är bra, förlängd giltihetstid för enhetstaxa, att linje 676 Norrtälje-Stockholm anpassas för resande till och från Norrtälje med av och påstigningsförbud mellan Tekniska högskolan och Roslags-Näsby. är det gäller lokaltrafik i en såpass stor och vidsträckt kommun som vår måste man räkna med att tillhandahålla en service för medborgarna i form av lokaltrafik även fast vissa turer inte är fullt ut använda. Det är viktigt med de här linjerna för en landsbyggds och skärgårdskommun för att möjliggöra fast boende även längre ut från stadskärnan. 

Vi förelsår dock att även följande punkt ska finnas med i skrivelsen:

Med hänvisning till den tredje punkten i I Nordostkommunernas vision för åren 2010 till 2040:  “Ökad kollektivtrafikandel och minskad belastning på vägtrafiknätet för att begränsa klimatpåverkande utsläpp” så vill vi slå ett slag för Roslagsbanan. Vi önskar att kommunen så fort möjligheten uppstår argumenterar och agerar för att planeringen för förlängning av Roslagsbanan till Rimbo påbörjas. 

 

Ärende 18
Reviderade ägardirektiv för Norrtälje Kommunhuskoncern

Det här är vår tänkta protokollsanteckning

PROTOKOLLSANTECKNING Ärende 18 Reviderade ägardirektiv för Norrtälje Kommunhuskoncern

Vi yrkar på en ändring av formuleringen av prioritetsordningen vid vakanser inom Campus Roslagens fastighetsbestånd. 

Vi föreslår att en uttökning av hyresgäster som bolaget kan hyra ut bostäder till ser ut som följer:

  1. Att i första hand  de unga vuxna, 18-28 år, som står utan bostad erbjuds kontrakt
  2. och i andra hand till anställda inom kommunen. 

Här kompromissade vi och gick samman med övriga oppositionen med att ta bort prioriteringen. Det får större tyngd om vi samarbetar.

 

Ärende 21
Delårsrapport 1 per april 2021 för kommun och bolag

 

Fråga och fundering: om tillskjutandet av pengar till BoSn för ersättning till friskolor. Varifrån. Hur borde det budgeteras för i framtiden?

Kommentar:Det måste finnas en gräns för hur mycket besparingar som kan göras! Vårt primära jobb ska vara att tillgodose medborgarnas behov. Istället för att ‘straffa’ de nämnder som inte går med vinst, kanske de behöver mer pengar.

Vi efterfrågar en plan för hur de nämnder som alltid visar ”röda siffror” ska få en budget i balans.

 

Ärende 29
Klotterpolicy för Norrtälje kommun

 

Här blev det mycket diskuterande. Vi fick motta en riktigt kränkande kommentar från SD, Dennis Ekström, som uttalade att de är glada för att Vänsterpartiet inte sitter i styrande position och att vi förhoppnings aldrig kommer att sitta i styret. Vi yrkade avslag på ärendet med foljande motivering

Protokollsanteckning Ärende 29. Klotterpolicy för Norrtälje kommun

Vi deltar inte i det här beslutet eftersom vi ser den här skrivelsen som en ideologisk skrivbordsprodukt som inte har någon relevans i verklighetens Norrtälje (eller någon annan stad för den delen). Detta av flera anledningar vilka vi beskriver i följande punkter:

 

  1. Vi har inte ett stort problem med klotter i Norrtälje. Enligt statistik från BRÅ (2019) så var antalet anmälda klotterbrott 366 stycken i Norrtälje kommun. Det gör att kommunen låg på plats 20 av 26 av Stockholms läns kommuner. Klotter är inget stort problem i vår kommun.
  2. Vi vill ha ett tydligt svar på vad som åsyftas med ordet klotter. Var går gränsen mellan klotter och graffitti till exempel. Detta är viktigt pga punkten om beröringsförbud nedan. Vem är det som ska dra den gränsen och var finns isåfall de riktilinjerna om vart gränsen går mellan klotter och konst? 
  3. En skadegörelsepolicy? Om det med ordet klotter endast åsyftas den rubricerade brottskoden ”klotter” som menar illegal skadegörelse så bör den byta namn till skadegörelsepolicy för att inte förknippas med konstformen som innehar samma namn och estetik. Ordet klotter bör helt tas bort i samtliga meningar. Att klottra på offentliga byggnader utan tillstånd är redan förbjudet enligt lag och behöver ingen särskild policy. En klotterpolicy motarbetar lagliga alternativ till att fritt utöva sin konst.
  4. Angående beröringsförbudet där det står att kommunen inte ska medverka i eller stödja verksamheter och evenemang som inte tar avstånd från klotter liknar den som tidigare användes i Stockholms stads klotterpolicy, kallad Nolltolleransen. Ett sådant förbud skulle ge förödande konsekvenser på kulturlivet i kommunen. Med hänvisning till policyn skulle det gå att stoppa eller omöjliggöra utställningar, festivaler och utbildningar som förknippas med klotter. Det skulle innebära att te.x Norrtälje Konsthall inte kan visa streetart-utställningar, att de lokala kulturorganisationerna inte kan beviljas bidrag för workshops, fotovisningar eller utställningar med graffitikonstnärer. Skulle kulturlokaler förlora sina kommunala verksamhetsbidrag om de skulle satsa på ett sådant projekt? Det skulle också omöjliggöra öppna legala graffitti-väggar för den som vill prova på konstformen.
  5. ”Inhyrda objekt exempel byggbodar och containers ska vara sanerade innan de kommer till Norrtälje kommun” innebär det att ett företag som anställt en målare att måla deras byggbodar och containrar kommer bli sanerade om de hyrs in till Norrtälje kommun? Tvångs-saneras det eller ges det böter? Vem ska stå för kostnaden?
  6. ”Norrtälje kommun ska bedriva ett kontinuerligt attitydsprogram till elever och föräldrar för att öka möjligheten för barn och ungdomar att utvecklas i en miljö som är fri från riskfaktorer som missbruk och kriminalitet” varför koppla ihop missbruk och tyngre kriminalitet med klotter? Vi skulle gärna se källor på kopplingen mellan missbruk, kriminalitet och klotter? 

Vi skulle förorda att det här dokumentet helt slopas eftersom vi inte kan se vad för nytta det faktiskt skulle göra eller att det skrivs om och benämns “skadegörelsepolicy” 

Dock vill vi återigen påpeka att det är redan förbjudet enligt lag att klottra på offentliga byggnader utan tillstånd är och vi behöver ingen särskild policy.

 

Efter tre timmar kunde vi resa oss från datorerna efter fullbordat arbete.

 

Vid tangenterna Britt-Mari Bardon

 

 

 

 

 

Dela den här sidan:

Kopiera länk