Ideologiskt färgad klotterplicy föreslagen Norrtälje Kommunstyrelse
På kvällens kommunstyrelse 20210607 presenterades ett nytt policydokument, det kan du läsa här.
Nedan är vårt svar på den. Ärendet kommer att komma upp igen på kommande kommunfullmäktige, det ska bli intressant att se vad som händer med diskussionen där (det blev en hel del redan nu på kommunstyrelsen!)
Ärende 29. Klotterpolicy för Norrtälje kommun
Vi yrkar avslag på det här ärendet eftersom vi ser den här skrivelsen som en ideologisk skrivbordsprodukt som inte har någon relevans i verklighetens Norrtälje (eller någon annan stad för den delen). Detta av flera anledningar vilka vi beskriver i följande punkter:
- Vi har inte ett stort problem med klotter i Norrtälje. Enligt statistik från BRÅ (2019) så var antalet anmälda klotterbrott 366 stycken i Norrtälje kommun. Det gör att kommunen låg på plats 20 av 26 av Stockholms läns kommuner. Klotter är inget stort problem i vår kommun.
- Vi vill ha ett tydligt svar på vad som åsyftas med ordet klotter. Var går gränsen mellan klotter och graffitti till exempel. Detta är viktigt pga punkten om beröringsförbud nedan. Vem är det som ska dra den gränsen och var finns isåfall de riktilinjerna om var gränsen går mellan klotter och konst?
- En skadegörelsepolicy? Om det med ordet klotter endast åsyftas den rubricerade brottskoden ”klotter” som menar illegal skadegörelse så bör den byta namn till skadegörelsepolicy för att inte förknippas med konstformen som innehar samma namn och estetik. Ordet klotter bör helt tas bort i samtliga meningar. Att klottra på offentliga byggnader utan tillstånd är redan förbjudet enligt lag och behöver ingen särskild policy. En klotterpolicy motarbetar lagliga alternativ till att fritt utöva sin konst.
- Angående beröringsförbudet där det står att kommunen inte ska medverka i eller stödja verksamheter och evenemang som inte tar avstånd från klotter liknar den som tidigare användes i Stockholms stads klotterpolicy, kallad Nolltolleransen. Ett sådant förbud skulle ge förödande konsekvenser på kulturlivet i kommunen. Med hänvisning till policyn skulle det gå att stoppa eller omöjliggöra utställningar, festivaler och utbildningar som förknippas med klotter. Det skulle innebära att te.x Norrtälje Konsthall inte kan visa streetart-utställningar, att de lokala kulturorganisationerna inte kan beviljas bidrag för workshops, fotovisningar eller utställningar med graffitikonstnärer. Skulle kulturlokaler förlora sina kommunala verksamhetsbidrag om de skulle satsa på ett sådant projekt? Det skulle också omöjliggöra öppna legala graffitti-väggar för den som vill prova på konstformen.
- ”Inhyrda objekt exempel byggbodar och containers ska vara sanerade innan de kommer till Norrtälje kommun” innebär det att ett företag som anställt en målare att måla deras byggbodar och containrar kommer bli sanerade om de hyrs in till Norrtälje kommun? Tvångs-saneras det eller ges det böter? Vem ska stå för kostnaden?
- ”Norrtälje kommun ska bedriva ett kontinuerligt attitydsprogram till elever och föräldrar för att öka möjligheten för barn och ungdomar att utvecklas i en miljö som är fri från riskfaktorer som missbruk och kriminalitet” varför koppla ihop missbruk och tyngre kriminalitet med klotter? Vi skulle gärna se källor på kopplingen mellan missbruk, kriminalitet och klotter?
Vi skulle förorda att det här dokumentet helt slopas eftersom vi inte kan se vad för nytta det faktiskt skulle göra eller att det skrivs om och benämns “skadegörelsepolicy”
Dock vill vi återigen påpeka att det är redan förbjudet enligt lag att klottra på offentliga byggnader utan tillstånd är och vi behöver ingen särskild policy.
För Vänsterpartiet Norrtälje,
Britt-Mari Bardon och Anna Söderblom