Skip to main content

Vårt kommunala handlingsprogram för Norrtälje 2026-2030!

Publicerad: 16 juni 2026
Vänsterpartiet Norrtälje presenterar idag sitt kommunala handlingsprogram för mandatperioden 2026–2030.
Programmet tar avstamp i visionen om ett Norrtälje där människor känner trygghet, delaktighet och framtidstro – oavsett bakgrund, ekonomi eller var i kommunen de bor.
– Vi vill bygga ett samhälle som håller ihop. Ett Norrtälje där välfärd, klimat och kultur går före kortsiktiga vinstintressen och där alla människor får möjlighet att leva ett bra liv, säger Anna Söderblom, gruppledare samt ordförande Vänsterpartiet Norrtälje.
Programmet utgår från Vänsterpartiets värderingar om solidaritet, jämlikhet och demokrati och pekar ut riktningen för partiets arbete under de kommande fyra åren.
Vi vill investera i skolan, äldreomsorgen och kommunens medarbetare för att stärka kvaliteten i välfärden och minska de växande klyftorna. Bland förslagen finns mindre barngrupper i förskolan, stärkt elevhälsa, bättre arbetsvillkor inom äldreomsorgen och fler trygghetsboenden för äldre.
– En stark välfärd är grunden för ett jämlikt samhälle. Barn ska få det stöd de behöver i skolan, äldre ska kunna känna trygghet och personalen i välfärden ska ha rimliga villkor för att kunna göra sitt jobb, säger Catarina Wahlgren förstanamn på Vänsterpartiets lista till kommunalvalet.
Vi lyfter fram Kultur och fritid som en självklar del av välfärden. Vi vill stärka bibliotek och föreningsliv, skapa fler mötesplatser och säkerställa att ett kultur- och aktivitetshus blir verklighet i Norrtälje.
Klimatfrågan är också central i programmet. Vi vill genomföra en rättvis grön omställning genom satsningar på förnybar energi, energieffektivisering, naturvård och hållbara transporter. Samtidigt vill vi skydda kommunens värdefulla natur- och havsmiljöer och göra det enklare för invånarna att leva klimatsmart. En annan viktig utgångspunkt i programmet är att hela kommunen ska leva och utvecklas. Vänsterpartiet Norrtälje vill stärka servicen på landsbygden och i skärgården, och förbättra kollektivtrafiken.
Det kommunala handlingsprogrammet kommer att ligga till grund för Vänsterpartiet Norrtäljes politiska arbete under mandatperioden 2026–2030.
Du kan läsa programmet i sin helhet här:
Uppdaterad: 16 juni 2026