Det är nog nu, vi behöver börja tala om att vi ser förövaren och att backa brottsoffret.

Att använda våld i en relation, även om det gäller ett ex, är alltid ett val. Det går att välja annorlunda. ”Välj att sluta” är en nationell telefonlinje för dig som vill få hjälp att förändra ett kontrollerande eller våldsamt beteende. Ring så att du inte riskerar att skada den du älskar. Det är gratis, du ringer anonymt och samtalet syns inte på telefonräkningen. Numret är 020-555 666. Är du utsatt för våld? Kvinnofridslinjen är öppen för dig dygnet runt,                       020-50 50 50.

5 kvinnor på 3 veckor, mördade av män som påstått sig älska dem åtminstone vid något tillfälle. Samtidigt sitter jag och läser in mig på forskning om våld i nära relationer, som bakgrund till min c-uppsats, och ser tydligt att det här är ett globalt problem. Det förekommer överallt och i alla samhällsskikt. När jag läser om varför män väljer att slå och varför kvinnor inte alltid går inser jag att vi alla är medskyldiga. Det handlar inte om några obskyra andra, det handlar om oss.

Varje gång vi inte säger ifrån när män redogör för vidriga ”raggningstekniker” som handlar om att försätta kvinnor i underläge, oavsett om det handlar om svinaktiga repliker, att supa någon full eller smyga ner något i hennes glas.  Likaså när en man uttalar sig nedsättande om ”kärringen” eller när vi ser eller hör någon vara taskig mot sin partner utan att vi markerar att det är fel. Vår tystnad innebär ett socialt stöd för förövaren.

En av de vanligaste orsakerna till att en man väljer att sluta använda våld är för att hans omgivning inte köper hans beteende.

Vi behöver börja tala om att vi ser förövaren och att backa brottsoffret, det är nog nu!

Jessica Hilweÿn