Förslag till beslut  Överenskommelse mellan Region Stockholm, Norrtälje kommun och KSON

Under Kommunfullmäktige i Februari 2021 lade vi ett förslag till beslut i ärendet om styrning och ekonomiska förutsättningar, överenskommelse mellan Region Sthlm, Norrtälje Kommun och KSON:

2021Förslag till beslut

Överenskommelse mellan Region Stockholm, Norrtälje kommun och Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje avseende stärkt styrning och ekonomiska förutsättningar för kommunalförbundet under perioden 2021 – 2023.

Vänsterpartiet anser att överenskommelsen som nu läggs fram kan vara ett steg framåt då det kan ge ökad transparens och minskat tjänstemannastyre. Det är positivt, men det finns flera punkter som är oklara och därför borde formuleras annorlunda för ökad tydlighet.

Vänsterpartiet konstaterar att överenskommelsen ökar medlemsbidraget från regionen med 55 miljoner kronor. Vi i Vänsterpartiet hade i vårt eget budgetförslag i regionen ett anslag på sammanlagt 150 miljoner kronor, därav 75 miljoner i bidrag och 75 miljoner i läkemedelsersättning. Vi anser att detta hade givit Norrtäljemodellen tillräckligt goda möjligheter att utveckla och förbättra sin verksamhet. Nu hyser vi en fortsatt oro för att resurserna är så knappa att det blir fortsatta neddragningar och besparingar i verksamheterna. Vi ville också se ökade resurser från kommunen och nu när regeringen satsar på äldreomsorgen är det mycket viktigt att alla de resurserna kommer verksamheterna till del. Redan i mars föreslog Vänsterpartiet förbättringar inom äldreomsorgen genom att föreslå KSON att uppmana utförarna att tillsvidareanställa all personal för att minska smittrisken.

Vänsterpartiet vill särskilt peka på följande punkter i överenskommelsen:

Pkt 5: Uppräkningssiffran 2,5% är för oss ett minimum. Olika nya situationer kan kräva att det ska handlar om ett högre belopp. Därför bör uppräkningssiffran ändras till minst 2,5%.

Pkt. 6:  Det extra medlemsbidraget är 2,6 procent av Region Stockholms andel av det specialdestinerade statsbidraget som avser att täcka kostnader för uppskjuten vård. Vi anser att beräkningen för att fördela detta bidrag inte enbart kan utgå från folkmängd, utan också måste inkludera faktorer som demografi, klasstruktur och andel socialt utsatta grupper inom befolkningen. Det är viktigt att detta bidrag noggrant följs upp.

Pkt. 9: Skrivningen klargör förvisso hur mycket dolt beslutsfattande det varit tidigare. Det är bra med ökad transparens. Men vi anser att metoden bör förtydligas, så att

den klargör att rapporteringen till KS/RS också ska ske med presentation muntligt och därefter möjlighet till politisk debatt. Därutöver måste det till förtydligande skrivningar om KSON-direktionens roll.

Pkt. 11: Det behövs preciserande och klargörande skrivningar. Meningen om att ”köpa beställartjänster” skapar frågor. Det klargörs inte hur stor andel av beställartjänsterna som genom köp kan hamna hos regionen. Regionen har uppdragit åt hälso- och sjukvårdsförvaltningen att minska administrationen med 10 % och där hyser man en oro för ökade uppdrag. Det är m a o fler som är oklara kring hur vilken volym detta kan handla om. Det är viktigt att klargöra att KSON:s egen roll och självständighet och att beslut om att köpa beställartjänster tas av KSON.

Pkt. 13: Skrivningen om ”konkurrensneutralitet” är inte tydlig. Det finns risk att den leder till ökad splittring i vård- och omsorgsverksamheten. Det behövs preciserande och klargörande skrivningar som fastslår att målet är god vård och omsorg.

Pkt. 14: Skrivningarna handlar om att kommunalförbundet måste reglera ett negativt räkenskapsår inom tre år. Vi vet att Norrtäljemodellen i flera år varit underfinansierad av det blågröna styret. Vi vill understryka vikten av att ge Norrtäljemodellen tillräckliga resurser för att inte hamna i detta läge igen. Vänsterpartiet budgetförslag hade inneburit förbättringar och utveckling.

Utifrån ovanstående föreslår därför Vänsterpartiet:

Att överenskommelsen omarbetas i enlighet med ovanstående och därför beslutas att ha följande utseende på de aktuella punkterna nedan, med de nya tilläggen överstrukna i gult, :

5. Region Stockholm respektive Norrtälje kommun förbinder sig att för planeringsåren 2022-2023 årligen uppräkna medlemsbidraget till KSON med minst 2,5 procent, beräknat utifrån medlemsbidrag i budget 2021 med för Region Stockholm tillägg av tillkommande medlemsbidrag om 55 miljoner kronor enligt denna överenskommelse.

6. Region Stockholm tillför KSON extra medlemsbidrag under 2021 och 2022 med 2,6 procent av Region Stockholms andel av det specialdestinerade statsbidraget som avser att täcka kostnader för uppskjuten vård. Dessa medel tilldelas via hälso- och sjukvårdsnämnden efter erhållet statsbidrag. De fördelade medlen bör följas upp för att se vilka de faktiska kostnaderna är och därefter justeras om det har uppstått en obalans.

9. Medlemmarna är överens om att vår insyn och möjlighet att vara aktiva medlemmar i kommunalförbundet är beroende av att samråd sker på rätt nivå och med rätt kompetens. Det nuvarande tjänstemannasamrådets sammansättning ändras därför, till att bli ett samråd på kommun- respektive regiondirektörsnivå eller den som respektive direktör utser i sitt ställe.
Samtidigt avvecklas det nuvarande politiska samrådet och tjänstemanna-samrådet återrapporterar istället till respektive parts kommun- respektive regionstyrelse. Genom ett sådant förfarande stärks insynen för alla politiska partier samtidigt som respektive styrelse får tydligare och strukturerad återkoppling. Förändringen tydliggör också förbundsdirektionens roll som yttersta beslutsfattare inom kommunalförbundet. Dokument för hur detta ska ske i praktiken ska omgående tas fram.

11. Medlemmarna har en gemensam ambition att stärka KSON:s beställarkapacitet och -kompetens för att säkerställa god ekonomisk hushållning och en kvalificerad beställning. Parterna är därför överens om att KSON ska köpa beställartjänster från Region Stockholms hälso- och sjukvårdsförvaltning som kompletterar KSON:s egen beställarorganisation. Det är KSON som beslutar om vilka kompetenser som behöver köpas in. Kostnaderna måste vara tydliga och inte äventyra kvaliteten på verksamheten i Norrtälje kommun. KSON ska effektivisera biståndsbedömning och administration.

13. Medlemmarna ser ett behov av att stärka politisk insyn och ansvarsutkrävande inom KSON. Vi är därför överens om att direktionen har ett ansvar att stärka sin ägarstyrning av Tiohundra AB respektive beställarstyrning för att säkerställa ett gott utbud av vård och omsorg som motsvarar invånarnas behov.

Ola Nordstrand, Britt-Mari Bardon, Johannes Folkesson, Jessica Hilwëyn,  Ingela Brinkefeldt.

Vänsterpartiet Norrtälje