Nämnedinitiativ Tak över huvudet för Norrtäljes hemlösa

Idag på Socialnämnden lade vår ledamot Jessica Hilwëyn tillsammans med S och MP ett nämndeinitiativ:

Jessica har även skrivit personligt om detta på sin Facebooksida här

Nämndeinitiativ:

Tak över huvudet för Norrtäljes hemlösa

Alltför många människor i Norrtälje kommun är idag hemlösa. Socialtjänstens kartläggning visar att det finns 23 personer i som saknar tak över huvudet varje kväll. För oss är det självklart att ingen inom vår kommun ska behöva vara hemlös. I dagsläget finns Grindstugans väldigt uppskattade verksamhet öppen på dagtid – men på kvällen finns inget boende att tillgå för kommunens hemlösa.

Samtidigt äger Norrtälje kommun ett antal fastigheter som i dagsläget inte utnyttjas. Ett sådant exempel är Nysättrahemmet, som tidigare har använts både som hem för personer med missbruksproblem och för ensamkommande flyktingungdomar. Nysättrahemmet ägs fortfarande av Norrtälje kommun men står tomt sedan snart två år tillbaka.

I exempelvis Nysättrahemmets tomma lokaler skulle Norrtälje kommun kunna starta ett lågtröskelboende för kommunens hemlösa med långvarigt missbruk. Ett lågtröskelboende är ett hem där det finns boendestödjare och det inte krävs att man ska vara helt fri från missbruk – men däremot att man är beredd att påbörja arbetet med att komma ur missbruket.

Problemet med hemlösheten är akut för de individer som spenderar kalla vinternätter ute i kylan. Därför vill vi även att Norrtälje kommun aktivt ansvar för att söka upp de hemlösa som vistas i kommunen och erbjuda dem tak över huvudet. För att lösa situationen på kort sikt skulle kommunen kunna göra en snabb inventering över tomma lokaler som skulle kunna användas som en tillfällig boendelösning. Samtidigt skulle man kunna vända sig till olika frivilligorganisationer för att hitta en temporär bemanning för ett sådant boende, fram till dess att kommunen har hunnit rekrytera personal som behövs för att driva lågtröskelboendet i egen regi.

Hemlöshet är den yttersta formen av fattigdom och social utsatthet. Rätten till en bostad är en grundläggande del av välfärden. Därför föreslår Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet att:

• Socialnämnden startar ett lågtröskelboende i kommunens outnyttjade lokalbestånd
  • Socialnämnden söker upp kommunens hemlösa och erbjuder ett tillfälligt boende

För Socialdemokraterna,  Hanna Stymne Bratt (S)

För Vänsterpartiet,  Jessica Hilwëyn (V)

För Miljöpartiet, Birgit Lechat (Mp)