Vårt yttrande gällande väg 77

Såhär tycker vi om det nya alternativet på dragning av väg 77,  förbifart Rimbo:

Till
Trafikverket

Yttrande över samråd gällande väg 77 TRV 2014/96335

Vänsterpartiet Norrtälje tycker inte att det finns några bra skäl till att ta upp denna nygamla plan för dragning av väg 77 överhuvudtaget (i Trafikverkets dokument benämns de som alternativ 3.1, 3.2, 3.3, 4.1, 4.2, 4.3), då Trafikverket själva uttrycker det olämpliga i dragningen på flera ställen i planbeskrivningen. Vi förstår såklart att det finns skäl att titta på andra dragningar än den befintliga
väg 77 och anser att det s k LRF-alternativet kan vara ett bättre alternativ än denna föreslagna vägplan.
Främst vill vi lyfta den eventuella nyttan för boende och miljö- och naturargumenten mot denföreslagna dragningen av väg 77.

• Vi frågar oss till att börja med om trafiken genom Finsta och Rimbo kommer att minska – väljer verkligen bilister och yrkesförare den nya dragningen som är några kilometer längre.
Kollektivtrafiken kommer i detta förslag att fortsätta gå på befintlig vägsträcka för väg 77, vilket inte förbättrar någonting för de resenärer som fortfarande måste gå längs vägen för att ta sig till och från busshållplatserna. Detta förbättrar då inte heller arbetsmiljön för busschaufförerna som måste köra på samma smala väg såvida inte befintlig väg 77 breddas.
I förslaget till ny dragning av väg 77 finns stora delar av nästan helt oexploaterade mark-, skog- och vattenmiljöer där en ny väg, förutom att inkräkta på dessa delvis orörda områden, även bildar en barriär som bidrar till att djur begränsas att vandra och sprida sig i landskapet.

• Flera viktiga naturskogar som skyddats som naturreservat kommer att påverkas samt flertalet nyckelbiotoper berörs också.

• Flera platser med rödlistade arter av fladdermöss kommer att påverkas negativt av en vägdragning genom Smedsmora, Rö, Gullunge med flera orter fram till Ledinge trafikplats.

Av de projektmål som har satts upp för väg 77 anser vi att det bara är ett fåtal som kan uppfyllas i och med den nya dragningen.

• Vägen ska utgöra en effektiv och tillförlitlig gods- och pendlingsväg – kan vi delvis hålla med om.

• Vägen ska utgöra en trafiksäker förbindelse – så till vida att du inte är gående, cyklist eller ridande.

• Buller och vibrationer ska minska för boende utefter vägen – möjligtvis i Finsta och Rimbo men knappast för de nya fastigheter som blir berörda.

• Naturmiljöns värden ska hanteras hållbart – knappast reellt med det nya förslaget till dragning.

• Kulturmiljöns värden ska hanteras hållbart – knappast reellt med det nya förslaget till dragning.

• De naturresurser som finns i området ska hanteras på ett hållbart sätt – knappast reellt med det nya förslaget till dragning.

• Vägen ska anpassas till omgivande landskap – ska detta mål uppfyllas så blir vägen minst lika slingrande som befintlig väg 77.

Tittar vi så närmare på de miljömål ingående i projektet och som bedöms få mer än obetydlig påverkan så inser och anser vi att klimatpåverkan, giftfri miljö, levande sjöar och vattendrag, grundvatten av god kvalitet, levande skogar, ett rikt odlingslandskap, god bebyggd miljö och ett rikt växt- och djurliv så kommer samtliga att påverkas i betydlig omfattning.
I övrigt anser vi att verksamheterna för Denans ridanläggning och Ticksta motorstadion kommer att
påverkas negativt och tillgängligheten försämras avsevärt. Dessa båda verksamheter ligger i den skissade korridoren 3.1 och 3.2.
Detsamma gäller verksamheterna i korridor 4.1, 4.2 och 4.3, med välbesökta och populära Växplats Nybyn, turridningsverksamhet, körning med häst, hovslagare, jägare och jordbrukare vars allas verksamhet kommer att påverkas. För att inte tala om Gullunge by där hönsen idag går lösa på byvägen och utgör ett idylliskt inslag.  Till sist måste hänsyn tas till järnvägsreservatet för Roslagsbanans förlängning till Rimbo som vi alla hoppas på.
Med detta som grund och med ytterligare hänvisning till inkommande skrivelser från andraorganisationer, föreningar och privatpersoner så motsätter vi oss att den nygamla planen för väg 77Eknäs-Ledinge genomförs.

Ingela Brinkefeldt
Johannes Folkesson