Celebert besök från Fagersta!

Den 22 september fick Vänsterpartiet Norrtälje celebert besök av ett före detta kommunalråd från Fagersta, en kommun där Vänsterpartiet hade egen majoritet efter tre val i rad under 2000-talet (2002, 2006 och 2010). I en coronasäkrad sal, med coronasäkrad fika kunde 17 deltagare samt två via länk ta del av ett spännande föredrag av Stig Henriksson.
Stig kom till Fagersta från Uppsala 1980 och det dröjde inte många veckor innan han satt i styrelsen för Vänsterpartiet där och insåg tidigt att det fanns vassa företrädare för partiet och att de i teorin hade den bästa politiken – men varför bara 4.5 % av rösterna!?
De stretade på och fick stort förtroende från invånarna i alla undersökningar men invånarna verkade tvivla på att de kunde genomföra allt de ville. Det var alltså dags att höja lägsta-nivån för att minska förtroendegapet.
Stretandet gav resultat och till valet 1994 var Vänsterpartiet uppe i 22 % av rösterna och fyra år senare 44,5 % och blev då största parti och fick ta över styret i kommunen. Två tankar som tidigt slog Stig Henriksson med flera var att kommunen var konkursmässig och ”vi visste inte hur man styr en kommun”.
De genomförde en hel rad obekväma beslut för att rätta till ekonomin och gick från ett stort underskott till ett överskott inför valet 2002, men då var Stig mycket osäker på utgången av det stundande valet. Att han själv skulle rösta på Vänsterpartiet var givet men skulle någon annan göra det – skulle ens hans fru göra det!?
Resultatet visade sig på valnatten då Vänsterpartiet gick segrande ur valet med hela 53,9 % och det segrande konceptet, som också höll i sig över valen 2006 och 2010, var att prata med folk på stan och vara uppriktig istället för att lova vitt och brett för att sedan falla på att inte kunna genomföra det som utlovats.
Vad fick då partiföreningen i Norrtälje med sig från det här intressanta föredraget? Enligt Stig kan det vara att peka ut riktningen – är vi problemorienterade eller lösningsinriktade? Ut på gator och torg och gör politik istället för att mötas internt. Byt en förlorande strategi och ibland en vinnande. Lägg fram en berättelse om framtiden och ”kalla en spade för en spade”. Ett beslut går ju alltid att riva upp om det visar sig att det var ett dåligt beslut. Politiker – och framför allt styrande politiker – måste ha en helhetsagenda.
Resultatet av dessa tankar och det arbete som ligger framför partiföreningen i Norrtälje till valet 2022 lär visa vad det har mynnat i under valnatten om ett par år.
Hur gick det då för Fagersta? Så här går det att läsa på kommunens hemsida – en mycket glädjande läsning som Vänsterpartiet i Norrtälje hoppas blir verklighet även här och i Stockholmsregionen: Från och med den 1 april 2018 är det avgiftsfritt att åka buss inom Fagersta kommun. Beslutet gäller all lokal landsbygdstrafik och stadstrafik inom Fagersta kommun. Det gäller även kompletteringstrafiken. Den avgiftsfria busstrafiken i Fagersta kommun kommer att pågå fram till augusti år 2022. Inför detta kommer ett beslut tas om eventuell förlängning.
Ola Nordstrand
Vänsterpartiet Norrtälje