Kritiken mot konflikten med Snäckan.

Med anledningar av artikeln i NT den 7/7 -20

Med sorg i hjärtat läser vi att konflikten mellan kvinnojouren Snäckan och kommunen ännu inte är löst. Snäckan har funnits i över trettio år i Norrtälje och hjälpt våldsutsatta kvinnor. Det här är en ideell förening som med ett bidrag på 300 000 kr från kommunen har varit Norrtäljes kvinnojour.

Konflikten gäller kommunens utökade redovisningskrav, från redovisning 2 ggr/år till 4 ggr/år och formuleringen att ” våldsutsatta” ska få hjälp från snäckan. Den här skrivningen innebär att även män kan få hjälp. Ordförande i föreningen Marita Stahl-Hjalmarsson skriver ” Vi är en ideell, kvinnoseparatistisk organisation.”

Texten i avtalsförslaget lyder ” Kvinnojouren Snäckan ska erbjuda våldsutsatta och deras barns stöd och hjälp genom bland annat individuella- och stödgruppssamtal”. I den här skrivningen kan även män inkluderas men det står tydligt i ROK:s (Riksorganisation för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) reglemente att kvinnojourer bara tar emot våldsutsatta kvinnor och deras barn. Våldsutsatta män behöver också stöd men det är en annan fråga.

ROK:s ordförande, Jenny Westerstrand säger att Norrtälje kommuns arbete med mäns våld mot kvinnor placerar dem bland de sämre som ROK:s har kontakt med. Enligt NT så bidrar Norrtälje kommun med 3,90 kr/invånare

/år jämfört med Nyköping (som liknar Norrtälje) som bidrar med 25,20 kr/invånare/år.

Kommunen vill också att Snäckan ska redovisa olika typer av statistik för våldsutsatta kvinnor. Vi trodde att det var en uppgift för kommunen.

Så vad handlar det här om egentligen? Är det en prestigefråga för kommunen?

Snäckan har funnits i 36 år och för ett mindre bidrag har verksamheten arbetat med att hjälpa våldsutsatta kvinnor. Låt oss lita på deras kompetens och låt de få fortsätta sitt viktiga arbete utan pekpinnar från kommunen.

Britt-Mari Bardon, gruppledare Vänsterpartiet Norrtälje

Ola Nordstrand, gruppledare Vänsterpartiet Norrtälje