Avgiftsfri simundervisning kan rädda liv…

Efter att ha läst i dagspressen och sett på TV om antalet drunkningsolyckor under juni månad 2020 kan vi konstatera att det är en lika dyster läsning som varje år, med vissa toppar då det är riktigt varma somrar. Några av de 23 omkomna i drunkningsolyckor skulle kanske ha kunnat räddats om det funnits simundervisning för alla som inte kan simma – oavsett ålder.

I vårt avlånga land och i vår kommun finns det ett antal människor som av olika anledningar inte kan simma ens i vuxen ålder och enligt en rapport från Svenska Livräddningssällskapet anser en stor del av föräldrar till barn i skolåldrarna att skolan inte gör tillräckligt mycket för att lära barn att simma. Att kunna simma är en förutsättning för både barn och vuxna för att fullt ut kunna ta del av allt som sommar-sverige har att erbjuda. Men simkunnighet är ingen självklarhet.

Vänsterpartiet Norrtälje har i sitt kommunala handlingsprogram (läs mer här) en skrivelse om att simskolor utomhus och inomhus i badhusen ska vara gratis för kommunens barn. Dessutom lämnades en motion (läs den här) in från Vänsterpartiet till kommunfullmäktige den 26 mars 2019 där vi föreslår att Norrtälje kommun anordnar avgiftsfri simundervisning för de invånare som inte kan simma och det erbjudandet ska då gälla från grundskoleåldern och uppåt. Målsättningen med motionen är förutom ovanstående att före 2021 års utgång ska samtliga icke simkunniga invånare i kommunen erbjudas avgiftsfri simundervisning, samt att erbjudandet kvarstår till dess att den enskilde kan simma enligt kriterierna för simkunnighet enligt Svenska Livräddningssällskapet. Det vill säga kunna simma 200 meter på djupt vatten varav 50 meter på rygg.

Enligt rapporten från Svenska Livräddningssällskapet uppger cirka två miljonersvenskar att de inte kan – eller är osäkra på om de kan – simma 200 meter. Så låt oss slippa dyster läsning om drunkningsolyckor genom att tillsammans arbeta för att alla som inte kan simma får lära sig det redan från unga år och även som vuxen om den anser att den inte är simkunnig. De föräldrar som inte själva kan simma eller är osäkra på hur de ska agera med barn vid och i vatten är ett lika stort orosmoment som om barnet inte kan simma.

Britt-Mari Bardon (V) & Ola Nordstrand (V)

(Den här artikel publicerades i Norrtälje tidning 8/7 2020)

Skribenterna Ola Nordstrand och Britt-Mari Bardon, gruppledare Vänsterpartiet Norrtälje