Kulturhus i hamnen eller inte?

Norrtälje Tidning skrev för en tid sen och frågade hur vi ställer oss till ett kulturhus i den nya hamnen. Detta har diskuterats fram och tillbaka under en längre tid och några faktiska beslut har inte tagits.

Artikeln –NT artikel- Kulturhus i hamnen eller inte?  är tyvärr låst men nedan är kort var de olika partierna står i frågan följt av våra svar i sin helhet.

Det är en salig blandning av åsikter- såhär presenteras de olika partiernas ståndpunkt av NT:

Moderaterna: Avvaktar till efter workshopen.

(anmärkning- de refererar här till en workshop som tydligen är planerad där kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott givit en Roger Gustafsson i uppdrag att ordna en workshop för att styrgruppen för hamnen ska diskutera just dessa frågor. denna workshop ska äga rum efter sommaren- notering- ingen inbjudan har skickats ut till oss till denna workshop)

Liberalerna: Nej, vill ha allaktivitetshus vid busstationen.

Centerpartiet: Avvaktar, men vill se något för den breda allmänheten i hamnen.

Kristdemokraterna: Ja, vill ha kulturhus.

Socialdemokraterna: Ja, vill ha kulturhus/allaktivitetshus.

Vänsterpartiet: Ja, vill ha kulturhus.  (i vårt svar till NT skrev vi KUltur/aktivitetshus, oklart varför de har ändrat detta.)

Miljöpartiet: Ja, vill ha allaktivitetshus.

Roop: Ja, vill ha kulturhus/allaktivitetshus.

Sverigedemokraterna: Avvaktar.

Här är våra svar i sin helhet:

Vill ni att det byggs någon form av kulturhus/allaktivitetshus i hamnen?

Ja. I vårt handlingsprogram skriver vi att vi ska verka för ett centralt beläget kultur- och aktivitetshus, som kan bli en hemvist för många olika former av kultur och som kan underlätta för kommunens fristående verksamheter och deras behov av lokaler.

Om ja –  varför? Vilken typ av kulturhus/allaktivitetshus vill ni se? Vad ska det innehålla?

Vi tror på Kulturen får oss att upptäcka vårt mänskliga väsen och ger oss inspiration att förverkliga drömmar och ger tröst i livet. Kultur är en investering, inte en kostnad.

Kultur ska vara till för alla, inte bara en lyx för några få. Den ska vara lätt att uppleva och att utöva oavsett var i kommunen man bor eller vem man är. Kultur är en av samhällets största verksamheter, som främst finansieras kollektivt, och ska därför ingå som en självklar del i all kommunal planering. Kulturen speglar det samhälle vi lever i. I Norrtälje kommun finns många ideella och kreativa krafter, som vi bör stödja och uppmuntra.

Vi tror att det behövs en helt ny sorts kulturell infrastruktur där politiker och tjänstemän samarbetar och kommunicerar med de föreningar och aktiva kulturutövare som faktiskt verkar i Norrtälje kommun, det är dom som vet bäst hur man skapar och producerar kultur och hur verksamheter och aktiviteter kan fungera. Många talar om de positiva bi-effekterna av kultur och skapande men i det är det är viktigt att komma ihåg att detta inte bara kan handla om konsumtion av kultur utan kultur och kulturellt skapande möten behöver en plats att skapas för att den skapade kulturen ska kunna konsumeras. Att utan den kulturella/konstnärliga produktionen blir det ingen konst, och då inte heller några positiva bi-effekter.

Hur ska det finansieras?

Kultur är en av samhällets största verksamheter,som främst finansieras kollektivt, och ska därför ingå som en självklar del i all kommunal planering.