Tillsvidareanställ all personal i äldreomsorgen!

Representationen för Vänsterpartiet i KSON Tillsvidareanställ all personal i äldreomsorgen!

I coronatider aktualiseras denna fråga på många sätt. Trygghet för äldre, trygghet för anställda, minskad smittspridning. Vänsterpartiet föreslår även att alla planerade besparingar och nedskärningar inom äldreomsorgen avbryts, att kortare digitala utbildningspass erbjuds för personalen varje dag samt att skyddsutrustning för personal i äldreomsorgen ska finnas. Tyvärr gick inte förslaget igenom även om Socialdemokraterna stödde två av punkterna.

Såhär såg vårt förslag ut:

FÖRSLAG TILL BESLUT

2020-04-22

Vänsterpartiet        Ärende nr 5

Granskning av styrning och ledning av hemtjänstverksamheter

Vi lever just nu i en märklig tid. I tider av kris då det krävs mycket av samhället blir också de brister som finns tydliga för oss alla. Sverige skiljer sig från sina grannländer på det viset att vi i stor utsträckning har fått in coronasmittan på våra äldreboenden. Den grupp som vi säger oss vilja skydda allra mest från att drabbas, är med andra ord hårt utsatt.

Vänsterpartiet ser detta som en följd av privatisering och konkurrens, men även ständiga krav på besparingar inom äldreomsorgen. Vi ser, inte minst i de siffror vi fått till direktionen idag, hur kostnad per brukare hela tiden pressas nedåt trots att äldre idag ofta har mer komplexa behov än tidigare. Kostnaderna för äldreomsorgen ska hållas nere trots att de äldre ökar i antal och andel av befolkningen.

I Norrtälje kommun har vi en specifikt äldre befolkning än i övriga regionen samtidigt som vi har långa resor till hemtjänsttagare. Trots detta ligger våra kostnader per brukare lågt. Det leder till låga löner, dåliga arbetsvillkor och arbetsmiljö och därmed låg status för de som arbetar i äldreomsorgen. Det blir en lågstatusbransch med rekryteringssvårigheter och ofta är det unga människor, på väg någon annan stans i livet, som utan utbildning jobbar extra några år inom äldreomsorgen. Hela det här upplägget banar väg för bristfälliga kunskaper och dålig tillgång till skyddsmaterial. Timanställningar gör att de anställda inte kan stanna hemma om de är sjuka eftersom de då blir utan lön. Till följd av detta borde all visstidsanställd personal omgående tillsvidareanställas för att skydda brukare och anställda från smittan.

Nu ser det lite bättre ut på våra boenden i Norrtälje kommun, men vi har ännu inte sett vilken påverkan den stora mängden människor som befann sig i kommunen under påskhelgen kommer att få.

Vi får här idag ett ärende på bordet som handlar om att de nedskärningar som föreslås inom äldreomsorgen behöver följas upp och verkställas bättre. Även om vi givetvis måste följa budget, vilket är det som lyfts i rapporten, så måste vi också sätta en rimlig budget för verksamheten. Vänsterpartiet har i flera år påpekat att det behövs mer pengar till äldreomsorgen.

Det är direktionens uppgift att påtala för ägarna vilka behov som finns av äldreomsorg i kommunen. Här har vi år efter år varit för tama och nöjt oss med en årlig uppräkning som knappt täcker löneökningar i verksamheterna. Tecknen blir så tydliga i dessa tider att äldreomsorgen behöver stärkas, inte bantas. Förvaltningen har lagt ner mycket resurser för att sänka de äldres levnadsstandard från ”god” till ”skälig”. Vad är skälig levnadsstandard i pandemitider?

Om vi tittar på Stockholms stad, med långt över 100 olika utförare inom hemtjänst, så ser vi nu hur smittspridningen har fått fart och hur staden står utan verktyg att samordna och styra verksamheter, som de själva har ansvar för, för att kunna stoppa spridningen. Vittnesmål förtäljer att anställda är tvungna att gå till arbetet trots att de har symptom.

Vänsterpartiet är stolta över den samordning som finns i Norrtälje kommun, men vi ser ändå potential till förbättring och minskad smittspridning.

Därför anser vi att i samband med besvarandet av den inkomna granskningen måste också följande beslut antas av direktionen:

• Att besparingar och nedskärningar inom äldreomsorgen avbryts.
  • Att samtliga utförare inom äldreomsorgen uppmanas att nu tillsvidareanställa all personal.
  • Att korta digitala utbildningspass dagligen tillhandahålls för all personal inom äldreomsorgen.
  • Att tillgång till skyddsmateriel finns även för personal i äldreomsorgen.

(*Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje)