Barn och skolnämndens ordförande är såld.

Barn och skolnämndens ordförande är ”såld”. Ja, det är ingen nyhet att avdankade politiker ganska snabbt tar plats i näringslivets toppar och skor sig på den politik de själva genomfört. Nu är väl detta inte fallet som beskrivs här, men det är mycket väl en framtid vi kan få se även här i Norrtälje.
Vad handlar detta om då? Jo, ännu ett steg i den omfördelning från gemensamt ägda och styrda förskolor till att låta våra skattepengar göda stora utbildningskoncerner med vinstintressen. Jensen Education, som nu ska ersätta kommunala Blåklinten i Vigelsjö, har nyligen varit i hetluften till följd av att man ville införa klädkod på en skola i Skåne. Det skulle bli förbjudet med mjukisbyxor och magväska, eftersom det ansågs kopplat till kriminalitet. På hemsidan står det ”Jensen education – för elever med ambitioner”. En ganska tydlig elitistisk ambition.
Alliansen, med Liberalerna i spetsen för utbildningspolitiken, verkar helt inne på, att ett område som länge varit präglat av invånare ur den lägre socioekonomiska klassen, behöver elitskolor som IES och Jensen för att skolan ska bli likvärdig. Jag minns hur man jublade när kommunala Vigelsjöskolan blev privata Montessori. Precis i det här området behövdes detta, sas det. Och likadant jublar man nu över IES och Jensen. Det finns inga gränser, ordförande är ”helt såld” på detta. Men en exemplarisk kommunal verksamhet som förskolan Vega förmår han inte rädda. Jag har sedan våra debattartiklar om den kommunala förskolan varit i kontakt med ett flertal anställda som bekräftar bilden av svält, bildligt talat, stora barngrupper, dåligt med utbildad personal och noll stöd eller förståelse från den politiska ledningen. För några år sedan pratade jag med en lärare som sa att ”de vill tvinga oss att starta eget eller söka tjänster hos de privata”. Det är en usel personalpolitik.
Tillbaka till Vigelsjö, jag har berättat den här historien så många gånger, men den är alltid värd att berätta igen, för den är så otrolig. Förskolan Blåklinten, som en gång låg mitt emot det som idag är Montessoriskolan, hade haft problem med inomhusmiljön i många år. Roslagsbostäder ville bygga nya lägenheter och kommunen såg en chans att komma ur hyresavtal med RB och bygga en ny egen förskola. Personalen engagerades och åkte på studieresor och satt i planeringsmöten. Det var svårt att hitta ett läge för förskolan, det enda man kunde uppbåda var till sist i ett nordhörn med lite solinstrålning i den offentliga lekplatsens ena hörn. Det var inte optimalt, men personalen var ändå ivrig. Sen kom frågan om det skulle byggas med kök eller inte upp. Det var en merkostnad på en miljon kronor som den då styrande alliansen inte ville ta. Man hade planer på att lägga ut matförsörjningen till förskolorna på lokala krögare och kunde som längst sträcka sig till att bygga ett sk ”trolldegskök”, d v s rinnande vatten?
Jag förberedde fullmäktigesammanträdet och mina inlägg för att argumentera för att förskolan skulle få ett fullgott kök och kunna laga mat från grunden. Jag blev väldigt förvånad när denna debatt aldrig ägde rum för att dåvarande kommunstyrelsens ordförande Kjell Jansson (M) drog ur ärendet på sittande sammanträde. Och det blev aldrig någon förskola över huvud taget.
I stället tillkom tillfälliga dyra baracker. Tjänstemännen var mycket tydliga med att detta skulle betalas av allas skolpeng och det skulle inte bli lönsamt förrän efter ca tio år. De tio åren har snart gått nu. Lokalerna har aldrig varit optimala för förskoleverksamhet. Förskolans popularitet har sjunkit och i stället för att satsa på den vill nu alltså Alliansen avveckla den. En så sorglig historia som inte ens bidde en tumme.
Historien om Blåklinten är en historia om ett svek, inte bara mot invånarna i Vigelsjö, utan mot den kommunala förskolan. Det var här det tog sin start. Nu följer vi med misstro det som händer vid förskolan Paletten. Planen var att lägga ut det till försäljning direkt, men nu ses det över ännu en gång. Troligtvis föreslår Alliansen försäljning igen. Ett sätt att rädda såväl Vega som Paletten hade varit att flytta Vegas baracker tillfälligt upp till Paletten och använda dem medan en ny förskola till Vega byggs centralt och Palettens lokaler renoveras. Om det nu är så som ryktet säger att Vegas personal redan sökt privata tjänster (förstår dem så väl), så kanske Blåklintens verksamhet kan räddas genom att flyttas till Paletten. Inte helt optimalt, men ett försök att visa att kommunen vill satsa på sin egen verksamhet, att man uppskattar den och vill utveckla den i egen regi.

Barn och skolnämndens ordförande är såld. Eller så är han köpt. Men det är våra skattepengar han använder för att göra denna omfördelning av makt och inflytande. (Och om nu Robert Beronius tänker kommentera detta med att

Vänsterpartiet Norrtälje

inte har några pengar att finansiera nya kommunala förskolor med, så kan jag redan här upplysa om att vi har tänkt att lånefinansiera dem, som görs med de flesta kommunala investeringar.)

/Catarina Wahlgren, Vänsterpartiet Norrtälje och Region Sthlm
Catarina Wahlgren